بسم الله الرحمن الرحيم

Aku adalah pemilik sementara yang tiada kekal melainkan yang kekal itu hanyalah Yang Maha Kekal. Seorang anak dagang yang merantau jauh dari halaman untuk mengejar impian. Tatkala kesepian mencari pedoman, tidaklah leka mengabai perintah, laksana amanah. Anak ini daif, jahil, ingin tinggalkan jauh kejahilan dan kedaifannya demi merubah takdir yang tidak tersurat.-Azry

twitter

Follow on Tweets

Dulu gune domain [dot] com

Istidraj - Ustaz Shahrir Long

Posted in

Assalamualaikum.....
Nota kuliah yang saya ingin kongsikan dari Ustaz Shahrir Long, Tafsir Rawi Juzu' Amma Jilid 3.
Kali ini menerangkan makna atau pun maksud Istidraj.

SAYA MENGHURAIKAN DALAM KEFAHAMAN SAYA. JIKA TERDAPAT KESALAHAN DAN KEKELIRUAN, MOHON TEGUR.

Persoalan tentang maksud istidraj ni ada dalam firman Allah, Surah Al-A'raf ayat 182 :


Maksudnya :
  Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, Kami akan menarik menarik mereka sedikit demi sedikit (ke jurang kebinasaan), menurut cara yang mereka tidak mengetahuinya.

Berdasarkan pemahaman saya dalam ayat mudahnya ialah, bila mana kita lupa atau menafikan / tidak melaksanakan suruhan Allah / tidak beriman dengan agama Allah, kemudian mereka ini kita lihat, Allah bagi mereka kemewahan di dunia, seperti kekayaan, kuasa , dan pangkat, dengan tujuan Allah ingin terus menyesatkan mereka.


Imam AlQurtubi telah berkata di dalam buku tafsinya yang bernama Tafsir Jamie' Al-Ahkam. Antaranya:-

Seorang ulamak tafsir yang bernama 'Add-Dhohhak' telah mengulas mengenai ayat 182 Surah Al-a'raf ini. Katanya: "Allah berfirman :Setiap kali mereka menambah/membuat/membaharui maksiat yg baru maka setiap itu Aku(Allah) membaharui/menambah/membuat nikmat ke atas mereka".


Dalam konteks seorang pelajar, kita belajar bersungguh-sungguh, kemudia rajin beribadat, kita rajin ke surau, pergi ke kuliah-kuliah agama, aktif menjalankan kerja-kerja dakwah dengan persatuan, namun bila tiba masa  peperiksaan, kita pulun ulangkaji sungguh-sungguh, solat hajat bagai.....tapi kita rasakan kita dah cuba jawab yang terbaik, dan kemudian kita berserah.

Akhirnya, bila keluar keputusan, kita lihat, kawan-kawan kita yang selalu tidak bersolat, tidak suka untuk beribadat, yang tidak menjaga batas pergaulan, yang suka berjudi , yang kadang-kadang kita tak pernah lihat dia ulangkaji mereka mendapat keputusan jauh lebih baik dari kita......dan di situ lah kita selalu mempersoalkan KENAPA Allah bagi aku result yang tidak begitu memuaskan? sedangkan aku rajin beribadat kepadanya. Aku mengorbankan masa untuk melaksanakan kerja-kerja AgamaNya..... Adakah ini Balasan Allah untuk aku atas apa yang aku telah usahakan.??

Inilah Istidraj....Allah memberikan nikmat / kelebihan kepadanya dan dalam masa yang sama, Allah menarik nikmat yang ada pada mereka yang tidak beriman dengan Allah sedikit demi sedikit dengan cara yang kita lansung tidak sangka dan ianya kadang-kadang amat dasyat. Contohnya, walaupun keputusannya cemerlang, namun bila tiba soal rezeki, rezeki orang yang sentiasa bersyukur, dan sentiasa menjalankan perintah Allah tu lebih murah, mudah mendapat pekerjaan dan hidup lebih tenang dan tenteram walaupun tidak mewah.

Namun atas sifat Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani, Allah turunkan ayat 183 dalam surah Al-A'raf





Maksudnya :

Dan Aku memberi tempoh kepada mereka; sesungguhnya rancangan balasanKu amatlah teguh.

 Jangan lah kita lupa untuk bersyukur walaupun sekadar ucapan Alhamdulillah.


Dalam kuliah juga Ustaz Shahrir Long berkongsi kata-kata Saidina Ali (R.A) .

 "Sendi yang dapat menegakkan Islam itu empat. 1. Yakin. 2.Adil. 3. Sabar 4. Jihad."




Comments (0)

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails